Oefeningen voor een betere doorbloeding - Help uw benen

Wie voor zijn benen naast een gepaste compressietherapie iets goed wilt doen, moet met een paar oefeningen zijn aders regelmatig soepel houden. Hierna hebben we enkele trainingsvoorbeelden voor u op een rijtje gezet.


Aderen - Oefening 1

Oefening 1

Marcheer ter plaatse als opwarming. Trek uw knie krachtig naar boven laat u armen daarbij losjes meezwaaien.


Aderen - Oefening 2

Oefening 2

Til een been van de grond en teken een "8" in de lucht. Herhaal deze oefening 5-10 x per been.


Aderen - Oefening 3

Oefening 3

Ga op uw tenen op een dik boek (bv. telefoonboek) staan en strek u uit. Raak met uw hielen 15 x de grond.


Aderen - Oefening 4

Oefening 4

Ga plat op uw rug liggen en houd uw armen gestrekt langs uw lichaam. Draai met uw benen ongeveer 30 seconden in de lucht, alsof u fietst.


Aderen - Oefening 5

Oefening 5

Rol een bal ongeveer een halve minuut in een kring met de voetzolen over de grond.


Aderen - Oefening 6

Oefening 6

Leg een keukenrol of een fles voor uw voeten op de grond. Beweeg uw voeten van de tenen tot aan de hiel over de rol. Doe dit 15x.


Aderen - Oefening 7

Oefening 7

Ga op uw rug liggen en til uw been op. Buig en strek dit been 15 x tegen de weerstand van een gymnastiekband.


Aderen - Oefening 8

Oefening 8

Ga plat liggen en leg uw benen op een kussen of een rol. Trek uw tenen 15 x afwisselend naar uw lichaam toe.


Aderen - Oefening 9

Oefening 9

Ga met gesloten benen 15 x op uw tenen staan en laat u langzaam weer zakken.


Aderen - Oefening 10

Oefening 10

Steun op uw hielen. Hef afwisselend telkens 15 x de rechtse en de linkse toppen van uw tenen.